Hankintalain 65 §:ssä on seuraavat ohjeet markkinakartoituksesta: Ennen hankintamenettelyn aloittamista hankintayksikkö voi tehdä markkinakartoituksen hankinnan valmistelua varten. Hankintayksikkö voi antaa tietoa toimittajille tulevaa hankintaa koskevista suunnitelmistaan ja vaatimuksistaan

Markkinakartoituksen toteutustapoja Hankintayksikkö voi esimerkiksi Etsiä omatoimisesti tietoa markkinoilla olevista vaihtoehdoista eri lähteistä ja kanavista lukemalla, kysymällä, haastattelemalla tai tekemällä tai teettämällä kyselyjä. Konsultoida muita hankintayksiköitä Suomessa ja

Hankintayksikön on hyvä aloittaa hankintaa koskeva markkinakartoitus aikaisin hankintojen suunnittelu- ja valmisteluvaiheessa. Kun markkinakartoitus on aloitettu riittävän ajoissa, voi hankintayksikkö hyödyntää markkinakartoituksen tuloksia kilpailutuksen toteuttamisessa. Väljä aikataulu sallii

Kuka tekee markkinakartoituksen?  Markkinakartoituksen toteuttaa hankintayksikkö. Hankinta-asiantuntijoiden lisäksi markkinakartoituksen toteuttamiseen on hyvä osallistaa hankittavan tuotteen tai palvelun asiantuntijoita hankintayksikön sisältä. Markkinakartoituksen toteuttamiseen voi osallistua

Markkinakartoituksella tarkoitetaan yleisesti kaikkea sitä markkinoilla olevan tiedon selvittämistä, jota hankintayksikön on mahdollista saada ja hyödyntää hankintaa suunnitellessa ja valmistellessa. Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) asettaa ohjeita ja reunaehtoja

Hankintojen strategisissa linjauksissa määritellään, miten hankinnoilla tuetaan organisaation tavoitteita. Organisaation strategiassa voidaan esimerkiksi linjata ekologinen kestävyys toiminnan tavoitteeksi, jolloin tämän tulisi näkyä myös organisaation toteuttamissa hankinnoissa. Mistä organisaatio

Mikä on hankintojen tulevaisuuspolku? Tulevaisuuspolku on muutosjohtamisen työkalu, jonka organisaatio voi ottaa käyttöönsä esim. johtaakseen hankintojen kokonaisvaltaista kehittämistä ja muutosta. Tulevaisuuspolun avulla voidaan luoda organisaatiolle lähivuosien toiminnallistamisen tavoitteet. Se

Hankintaluotsi-palvelu on koko julkiselle sektorille maksuton hankintojen strategisen suunnittelun apuväline. Hankintaorganisaatio voi palvelulla osallistaa johtoaan tai eri sidosryhmiään hankintalinjausten arviointiin tai hankintatoimenpiteiden ideointiin. Hankintaluotsi sisältää vaiheittaisia

Strategisten linjausten toiminnallistamisen välineinä voidaan hyödyntää erilaisia tiekarttoja ja toimenpidesuunnitelmia. Niiden laatiminen on erityisen hyödyllistä, jos suunnitelmat pystytään työstämään riittävän yksityiskohtaiselle tasolle. Tärkeää olisi esimerkiksi määrittää jokaisen toimenpiteen

Onnistuneiden julkisten hankintojen tekeminen ja johtaminen vaatii monenlaista osaamista. Hankintaosaamisen kehittämistä voi tehdä yksilö-, toimintayksikkö- tai organisaatiotasolla. Kun hyödynnetään yhtenäistä tapaa tunnistaa ja kehittää hankintaosaamista, helpottaa se tiedon ja hyvien käytänteiden