Hankintoja ohjaavaa strategiaa ei voida toimeenpanna ilman riittäviä tietoja sen sisällöstä ja menetelmistä toteuttaa strategiaa. Ainoa keino tähän on viestiä näistä riittävästi ja ajoissa. Strategian toteuttaminen on kuitenkin usein uusi tapa toimia, muutos, joka tulee toteuttaa. Muutoksen
Strategian toiminnallistaminen on pitkälti ihmisten johtamista ja sitouttamista asian taakse eli motivointia. Motivointiin liittyy erilaisia elementtejä eli tekijöitä, joilla on siihen vaikutusta. Jaamme nämä karkeasti tietoihin ja taitoihin . Kun ihmisillä on tietoja, tehdyistä suunnitelmista ja
Toiminnallistaminen voidaan jakaa kolmeen hierarkkiseen tasoon: strategiseen, taktiseen ja operatiiviseen. Hierarkkisella jaottelulla on mahdollista osoittaa, missä toiminnallistamisen osa-alueissa eri toimijoilla on rooli tai selkeä vastuu. Se auttaa siis löytämään oikeat toimijat ja ajoittamaan
Hankintastrategian toiminnallistaminen on kaikkea sitä, mitä tarvitaan strategisten tavoitteiden toteuttamiseksi. Toiminnallistamisessa on oleellista miettiä esimerkiksi, minkä asian tulee tapahtua, ennen kuin jokin toinen asia voi toteutua. Siksi toiminnallistamisen prosessi on räätälöitävä juuri
Hankintojen strategiset linjaukset voidaan laatia, kun vähintään koko organisaation visio ja missio ovat selvillä , ja hankintojen nykytilaa on analysoitu riittävän monipuolisesti . Linjaukset voivat liittyä siihen, miten hankintoja toteutetaan yhteistyössä. Tällöin linjauksena saattaa olla
Hankintayksiköillä on erilaisia tapoja organisoida ja johtaa omaa hankintatoimintaansa. Hankinnat on voitu organisoida hajauttamalla tai keskittämällä hankintaprosessin tehtäviä, ratkaisuoikeuksia sekä hankintavastuita. Hankintojen organisointiin vaikuttaa muun muassa organisaation koko, kulttuuri
Hankintatoimen analysointi Hankintatutka | Hansel Hankintatutka-palvelussa voidaan mitata itsearvioinnin ja raportoinnin avulla hankintayksiköiden hankintatoimen kyvykkyyttä eli maturiteettia. Työväline auttaa organisaatiota tunnistamaan keskeiset kehittämiskohteet sekä arvioimaan hankintatoimen
Hankintojen hiilijalanjälkeä voidaan analysoida joko teettämällä organisaation hankintojen hiilijalanjäljen laskenta asiantuntijaorganisaatiolla tai käyttämällä soveltuvia laskureita. Hiilijalanjäljen laskenta perustuu käytetyn laskentamallin mukaisiin, eri tuoteryhmille muodostettuihin
Hankintojen kuluanalyysi eli spend-analyysi kertoo, kuinka paljon hankintoihin käytetään määrärahoja vuoden aikana organisaatiossa ja sen eri yksiköissä esimerkiksi toimialoittain tai osastoittain. Lisäksi sen avulla saadaan myös tiedot toimittajien ja laskujen lukumääristä halutuilla
Maturiteettianalyysissä organisaation hankintatoimen suorituskykyä arvioidaan yleensä alan hyviin käytäntöihin perustuvien kysymysten avulla. Kysymysten avulla selvitetään, miten organisaatio kehittyy ammattimaisessa hankintatoimessa, ja miten esimerkiksi reaktiivinen toiminta muuttuu koordinoiduksi