1162 hakutulosta

Kirjan sivu

Hankintayksiköillä on erilaisia tapoja organisoida ja johtaa omaa hankintatoimintaansa. Hankinnat on voitu organisoida hajauttamalla tai keskittämällä hankintaprosessin tehtäviä, ratkaisuoikeuksia sekä hankintavastuita. Hankintojen organisointiin vaikuttaa muun muassa organisaation koko, kulttuuri

Hankintatoimen analysointi Hankintatutka | Hansel Hankintatutka-palvelussa voidaan mitata itsearvioinnin ja raportoinnin avulla hankintayksiköiden hankintatoimen kyvykkyyttä eli maturiteettia. Työväline auttaa organisaatiota tunnistamaan keskeiset kehittämiskohteet sekä arvioimaan hankintatoimen

Hankintojen hiilijalanjälkeä voidaan analysoida joko teettämällä organisaation hankintojen hiilijalanjäljen laskenta asiantuntijaorganisaatiolla tai käyttämällä soveltuvia laskureita. Hiilijalanjäljen laskenta perustuu käytetyn laskentamallin mukaisiin, eri tuoteryhmille muodostettuihin

Hankintojen kuluanalyysi eli spend-analyysi kertoo, kuinka paljon hankintoihin käytetään määrärahoja vuoden aikana organisaatiossa ja sen eri yksiköissä esimerkiksi toimialoittain tai osastoittain. Lisäksi sen avulla saadaan myös tiedot toimittajien ja laskujen lukumääristä halutuilla

Maturiteettianalyysissä organisaation hankintatoimen suorituskykyä arvioidaan yleensä alan hyviin käytäntöihin perustuvien kysymysten avulla. Kysymysten avulla selvitetään, miten organisaatio kehittyy ammattimaisessa hankintatoimessa, ja miten esimerkiksi reaktiivinen toiminta muuttuu koordinoiduksi

Hankintatoiminnalla viitataan kaikkeen hankintoihin liittyvään toimintaan organisaatiossa, esimerkiksi hankintojen suunnitteluun, toteutukseen ja sopimushallintaan. Hankintatoiminnan nykytila-analyysi voidaan tehdä esimerkiksi järjestämällä työpaja tai haastattelemalla hankintatehtävissä toimivia

Hankintojen strategisessa johtamisessa ja tiedolla johtamisessa on tärkeää muodostaa kokonaiskuva organisaation hankinnoista analysoimalla organisaation hankintatoimintaa ja hankintoja koskevia tietoja. Tietojen analysoinnin perusteella tunnistetaan organisaation hankintojen ja hankintatoiminnan

Organisaatiossa voi olla eri tasoilla olevia strategisia linjauksia. Organisaation strategia määrittää, miten resurssit ja toiminnan painopisteet jaetaan organisaation eri osien kesken. Hankintoja ohjaava strategia on voitu kirjoittaa osaksi organisaation strategiaa – tai se voi olla oma

Strategia koostuu useista elementeistä, jotka voivat osittain tulla annettuina - tai ne voidaan luoda vasta prosessin aikana. Ennen strategiaprosessiin ryhtymistä on syytä käydä läpi, minkälaisia linjauksia organisaatiossa, alueellisella tai kansallisella tasolla on jo tehty, ja esimerkiksi

Perinteinen malli strategioiden rakentamiselle on luoda niitä johtoryhmävetoisesti ”ylhäältä-alas”. Vaihtoehtoisesti strategiaprosessi voi tapahtua ilman tiukkaa mallia, ja siihen voivat osallistua vaikka kaikki henkilökunnan jäsenet sekä joskus myös keskeiset sidosryhmät. Organisaation