"Etsi oikeat osallistujat hankintaasi", kehottaa Metsähallitus

retkipolku

Metsähallituksen vuosi sitten käynnistämän hankinnan tavoitteena on ollut tunnistaa ja valita innovaatiokumppanit Metsähallituksen digitaalisen asiakasvuorovaikutuksen kehittämiseksi. Hankinnan kohteena oli retkeilyalueiden digitaalisen palvelu- ja keskustelukanavan innovointi.

Kumppaneiden kanssa sopimussuhteessa tehtävä kehittämistyö keskittyy retkeilyalueiden digitaalisen palvelukanavan ja sitä tukevan avoimen paikkatiedon rajapinnan kehitykseen ja kokeiluun. Innovaatiokumppanuus hankinnan toteutusmenetelmänä on ollut Metsähallitukselle arvokas oppikokemus. Tuure Marku, Metsähallituskonsernin hankintapäällikkö, listasi KEINOlle innovaatiokumppanuuden muidenkin kumppanuusmenettelyä harkitsevien ja toteuttavien hyödynnettäväksi. 

Metsähallituksen neuvot innovaatiokumppanuuden toteuttamiseen:

  • Pidä työskentelyote ketteränä ja ”notkeana”. 
    • Älä lukittaudu menneeseen tai perinteisten hankintatapojen jäykkyyteen. Pyri luovuuteen. 
  • Ison organisaation sisäinen osallistaminen voi olla haastavaa. 
    • Etsi oikeat osallistujat, sitouta heidät. Ajattele osaamista laajasti.   
  • Ulkopuolinen apu ensimmäisissä innovaatiohankinnoissa tuo varmuutta prosessiin.  
    • Varmista osaaminen ja löydä oikea kumppani ensimmäisiin innovaatiohankintoihin.
  • Ajankäyttöä voi olla alussa hankala arvioida. 
    • Varaa riittävästi aikaa prosessien suunnittelulle. Vaiheista projekti hankintaan sopivaksi, älä hätäile.  
  • Jatkuva oppiminen innovaatiohankinnan aikana on avainasemassa onnistumisen kannalta.
    • Anna tilaa ja mahdollisuuksia oppimiselle ja opitun soveltamiselle.  
  • Jotta palvelu/tuote löytää käyttäjänsä, tarvitaan sitkeyttä ja laajaa viestimistä. 
    • Tee suunnitelma viestinnästä, sitoudu siihen ja noudata sitä. 
  • Olisiko tämä voinut epäonnistua? Olisi tietysti, se voi tapahtua vieläkin.
    • Älä pelkää epäonnistumista. Hanki lupa epäonnistua.

Lue lisää Metsähallituksen keinokkaasta hankinnasta täältä

tags