Kimmo Koiviston kuva

Yrityksien näkemykset ovat arvokkaita hankintojen valmistelijoille Yritysten näkemykset ja markkinatieto ovat olennainen osa hankintojen valmistelua. Pitkät ja työläät valmisteluvaiheet voivat sisältää esimerkiksi suunnittelukilpailuja, tarjouspyynnön sisällön tarkentamista tai

Viisi roikkuvaa hehkulamppua

Tampereelta kerrottiin alkuvuodesta 2020, miten Suomen energiatehokkain S-Market tehtiin Tesomalle. Keskiössä oli ennen kaikkea taito hyödyntää jo olemassa olevaa tietoa. Taustalla on S-ryhmän julkaisema kova ilmastotavoite: oman toiminnan on oltava hiilinegatiivista vuonna 2025. Samankaltaisia

Isa-Maria Bergman

Julkiset hankinnat ovat viimeisten kymmenen vuoden aikana nostettu toistuvasti esille keinona toteuttaa hyvin moninaisesti yhteiskunnallisia tavoitteita. Pitkään alan edistämistyössä toimineena voin kuitenkin todeta, ettei Suomessa koskaan aiemmin ole ollut nykyisen kaltaista voimaa edesauttaa

Piia Moilasen kasvokuva

Julkisen sektorin tulee olla ketterä uusien teknologioiden soveltaja. Vain siten palvelutasoa voidaan parantaa ilman, että kustannustaso karkaa. Aika- ja paikkariippumattomien palveluiden tuotantoa voidaan kirittää esimerkiksi digitaalisten IoT-, alusta- ja rajapintaratkaisujen avulla. Uusiin

Päivin kasvokuva
Kristan kasvokuva

Olemme saaneet Oulun kaupungissa eri tahoilta palautetta tarjouspyyntöjen ja sopimusten vaikeaselkoisuudesta.  Tarjouspyynnön tekijöitä ovat hämmentäneet useat erilaiset mallipohjat, monimutkaiset tekstit sekä samojen asioiden toistuminen tarjouspyynnön ja sopimuksen eri kohdissa.   Tarjoajista

yhteistyö

Julkisilla hankinnoilla on tärkeä rooli julkisen sektorin uudistamisessa ja palvelujen kehittämisessä. Fiksusti tehdyillä hankinnoilla voidaan luoda kysyntää ja siten ohjata markkinoita kohti suurempaa positiivista sosiaalista vaikuttavuutta ja pienempää negatiivista ympäristövaikutusta. Julkiset

Kuvituskuva:talvinen maisema, jossa latu

Meillä on pian takana puoli vuotta yhteistä taivalta Suomen julkisten hankintojen historiallisesti ensimmäistä vaikuttavuuden johtamisen kehitysohjelmaa. Sen tarkoitus on tukea kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen strategista johtamista. Kehitysohjelmassa organisaatiot (hankinnoista

Kuvituskuva verkostosta

Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen verkostomainen osaamiskeskus. Keinon virallinen nimi on saanut palon kritiikkiä osakseen. Nimi on ”pitkä kuin yöjuna” eikä moni ymmärrä, mitä lisäarvoa verkostomaisuuden mainitseminen siihen tuo. Minusta siinä kuitenkin piilee KEINOn toiminnan ydin